על האש טבעוני

על האש טבעוני

אוהבים את הריח המגרה של אוכל צלוי על האש אבל סולדים ממזון שמקורו מהחי?

חשוב שתדעו שישנן אפשרויות רבות ליהנות מהטעם המעושן הנפלא הזה, ולחגוג עם שאר החברים וקרובי המשפחה שלכם או עם עצמכם סביב המנגל, על טהרת הטבעונות.

במאמר הבא רעיונות מגוונים לאוכל טבעוני שניתן להכין במנגל, צלוי על האש.

קראו וישמו במנגל הפרטי שלכם, בגינה או בפיקניקים בחיק הטבע. לבריאות!

אהבתם? שתפו עם חברים

שיפודי ירקות

אין כמו שפע ססגוני ומעורר תיאבון של ירקות על שיפוד שנצלים על אש חיה.

מדובר בחגיגה של טעמים מעושנים וערבים לחיך, במקסימום בריאות והנאה.

כל סוגי הירקות יכולים להתאים לכך, לרבות קישואים בגוונים שונים, בצל סגול או רגיל, עגבניות שרי צבעוניות, פטריות שמפיניון וחורש ועוד – כיד הדמיון הטובה עליכם, ועל פי מה שיש לכם במקרר.

רצוי מאוד להבריש את הירקות במרינדה שתעמיק את הטעמים, ואפשר בהחלט לעשות זאת בעודם נצלים על המנגל, מבלי צורך בהשריה מראש.

יש הרבה סוגי מרינדה, כשאפשרות אחת פשוטה אך טעימה, היא לערבב כוס שמן זית, מספר שיני שום כתושות, צרור עלי טימין, שתי כפות סילאן עם מלח, פלפל ומעט פפריקה מתוקה.

שיפודי טופו

הטופו מקבל מרקם נהדר, קריספי וטעמים נפלאים כשהוא צלוי על האש.

על מנת להכין שיפודי טופו למנגל, יש לחתוך אותו לקוביות בגודל סנטימטר וחצי.

כדאי מאוד גם להניח את קוביות הטופו על מגבת סופגת, על מנת להיפטר מהנוזלים העודפים, וחשוב לשים לב בתוך כל זה שלא לפורר את הטופו – אנחנו צריכים שיישאר מוצק! מי שמעוניין להשקיע ולשדרג את הטעם, יכול להשרות את הטופו לכ-12 שעות במרינדה עם בצל סגול, למרות שגם אפשר בהחלט להבריש פשוט תוך כדי הצלייה מספר פעמים ולקבל טעם נהדר.

את המרינדה מכינים בקלות, וקיימות אופציות רבות ומגוונות, אחת מהמוצלחות שבהן מכילה רבע כוס רוטב סויה, שתי כפות סילאן, רבע כוס מיץ תפוזים, כף שמן וכף מיץ לימון, שן שום כתושה, וגם, למי שרוצה, אפשר להוסיף רוטב צ'ילי מתוק ומספר טיפות שמן שומשום.

בורגר פטריות

פטריות מסוגים שונים, כמו שמפיניון, פורטבלו וחורש, הן רק חלק מהרכיבים של המנה המעולה הזו, שהכי טעימה על האש.

כל שצריך לעשות הוא להזהיב את הפטריות שבחרתם עם בצל קצוץ ושום לפי טעמכם, ואחר כך לטחון במעבד מזון (לא יותר מדי כדי לא להגיע למרקם משחתי…), עם קטשופ, רוטב סויה, פלפל ופפריקה.

את התערובת ניתן לטרוף עם חומרים יבשים שייצבו אותה, כמו קמח חומוס (שגם מוסיף ערך תזונתי וחלבונים למנה), קוואקר או פירורי לחם.

לבסוף, אפשר ליצור בורגרים ולצלות בכיף על המנגל או לטגן במחבת משני הכיוונים.

ניתן ורצוי להגיש עם לחמנית המבורגר, שפע רטבים וירקות טריים.

קבבונים

קציצות אלו, שמעניקות טעם נהדר ודומה להפליא לקבב בלי להשתמש ברכיבים מן החי, בכלל לא מסובך להכין.

כל מה שצריך הוא 2 כוסות טחון מן הצומח של טבעול, תפוח אדמה גדול אחד המגורר דק, בצל גדול קצוץ ומטוגן להשחמה, כשלוש פרוסות לחם טבולות במים וקמח חומוס.

ניתן לתבל על פי הטעם בפפריקה מתוקה או מעושנת, כורכום, קארי, כמון, מלח ופלפל.

אפשר אך לא הכרחי לתת לתערובת לנוח במקרר כדי להגביר את התגבשותה, ואחר כך ניתן לצלות על האש או לטגן משני הכיוונים במחבת.

חציל עם טחינה

בין אם תקראו למנה זו "באבא-גנוש" או פשוט חציל בטחינה, אין ספק שמדובר באחד המעדנים הפשוטים להכנה וטבעוניים למהדרין שהמטבח הישראלי פיתח לדרגת אמנות של ממש.

כל שצריך לעשות הוא פשוט לבחור חצילים טריים ובוהקים, לחצותם לאורך לשניים, לטפטף מעט שמן זית איכותי ולזרות קצת מלח גס משובח.

את כל זה ניתן להכניס לתנור או לצלות על האש, בלי חשש – רק כשהחציל מקבל שכבה שחומה נאה מבחוץ הוא יממש את מלוא פוטנציאל הטעם שלו מבפנים.

יש להגיש את החציל אחרי ששפכנו עליו בנדיבות טחינה מובחרת, אותה רצוי להכין עם הרבה לימון, מלח, פלפל ושאר תבלינים לפי העדפתכם האישית. מממ….ללק את האצבעות.

אנטיפסטי על האש

את האנטיפסטי כדאי להכין לפני הכנת הבשר על הגריל בזמן שהגחלים בוערים. הנה כמה אפשרויות שיטריפו את חושי הטעם והריח שלכם:

חציל קלוי – מפחמים את החציל מכל הצדדים על המנגל. כשכל צדדיו של החציל מוכנים, מורידים אותו מהרשת, מסירים את קליפתו ומפזרים עליו שום טרי וקצוץ דק. המעוניינים יכולים להזליף גם קצת מיץ לימון
וכמובן, איך אפשר בלי טחינה איכותית..

פלפלים צלויים – לפלפלים הצלויים יש טעם מיוחד משלהם. כדי לקבל את האיכות הגבוהה ביותר, מפחמים את הפלפלים וכשהם מפוחמים מכל הצדדים, מכניסים לכלי סגור למשך 20 דקות. לאחר מכן מסירים את הקליפות, את הגבעול והגרעינים ומזליפים מעל חומץ בלסמי, שמן זית ושום כתוש טרי.

ומה עוד?

מתכונים נוספים שיגרו את החיך שלכם (זהירות! שלא יגמרו לכם את הכל) כוללים פטריות מתובלות המושרות בתערובת של שום כתוש, שמן זית, חומץ בלסמי ואורגנו למשך חצי שעה. לאחר מכן משפדים וצולים על הגחלים כשהם עוד חמים.

חלק מהתכנים בכתבה זו נכתבו באדיבות צוות חברת כרמל דיירקט אשר מייבאת ומשווקת את מיטב המותגים מהיצרנים המובילים בעולם, בתחום גרילי גז ומטבחי חוץ. לצפייה במגוון מתכונים נוספים בקרו באתר.

לסיכום, אורח חיים טבעוני אין פירושו שצריך לוותר על תענוגות כמו מנגל וטעמים מעושנים נהדרים של אוכל שנצלה על האש.

אז בפעם הבאה שמתחשק לכם לצאת לפיקניק, לבלות עם חברים סביב המנגל או פשוט לאכול טוב – זכרו שהאפשרויות גם מבלי לערב מזון מן החי הן רבות, מגוונות ומוצלחות. בתיאבון!

בחזרה לכל המאמרים

אהבתם? שתפו עם חברים